11 januari 2004
Yttrande från Nätverket för Nydalas
nyttjare
om planerna på att låta Kolbäcksvägen bli
ny E4
I Umeå kommuns översiktsplan (öpl 98) har ett stort område avsatts för rekreation omkring
Nydalasjön. Nydala rekreationsområde beskrivs som ett naturskönt och
lättillgängligt område, lämpligt som utflyktsmål samt för motion och rekreation
i olika former. Det är beläget ett stenkast från de stora bostadsområdena
Mariehem, Nydalahöjd, Ålidhöjd och Tomtebo och inom bekvämt cykelavstånd från
bl.a. Ersboda, Berghem, Ålidhem och Carlshem.
Nydalaområdet är emellertid inte bara
viktigt för umeborna utan också för turistnäringen. I nästan all marknadsföring
av Umeå lockar man turister med de stora kvalitéerna i Nydalaområdet, särskilt i
den norra delen.
Det finns ett flertal aktiviteter kring
Nydalasjön – skidspår, badplats, äventyrsbad och äventyrslekplats. Den största
attraktionen utgör emellertid själva sjöns stora fria vattenyta som omges av en
vacker och kulturhistoriskt värdefull stugmiljö. Gångvägarna runt sjön används
flitigt av fotgängare, joggare och cyklister, fiskare vadar längs stränderna och
paddlare pilar fram och åter. Under vintern utnyttjas isen för skridsko- och
skidåkning. Hit kommer man både för att träna sin kropp och för att lugna sin
själ.
Nydalaområdet är lättillgängligt för
ett stort antal människor men ger samtidigt en känsla av avskildhet. De närmast
obrutna skogsridåerna kring sjön gör att man känner sig förflyttad långt ut i
naturen, fast man befinner sig på några minuters gångavstånd från stora
bostadsområden. Det enda som stör det intrycket är trafikbullret från
Kolbäcksvägen.
När nu Kolbäcksvägen byggs om och blir
E4 kommer trafiken att öka ytterligare. Därmed riskerar Nydalas kvalitéer som
rekreationsområde att försämras. Även Umeå kommuns turistsatsningar hotas om man
bygger bort lugnet.
Vi vill
därför anföra följande:
Utsikt över sjön
Det finns önskemål om att skogen längs vägen ska öppnas upp för att bilisterna ska få
utsikt över sjön. En tanke, som framförts av konsulten WSP, är att utnyttja
befintliga ödetomter för dessa ”gluggar”.
Två intressen kolliderar här: friluftslivets intresse av att få en känsla av avskildhet och bilisternas
intresse av att få en trevlig biltur. Men om bilisterna får utsikt över sjön får
de som vistas vid sjön med nödvändighet också utsikt mot bilarna och
långtradarna. Det minskar naturupplevelsen och känslan av avskildhet.
Nydalas nyttjare tvingas redan nu
acceptera ett trafikbuller som vid vissa tidpunkter och vindriktningar är mycket
påträngande. Därför är det inte rimligt att trafiken även ska inkräkta på
synintrycket.
Vi tycker att det är självklart att
friluftslivets intressen ska prioriteras framför bilisternas i ett
rekreationsområde. Det innebär inte att ödetomterna ska växa igen. De bör vårdas
så att de ser snygga ut och förblir tillgängliga, men skogsskärmen mellan vägen
och sjön bör behållas intakt.
Buller
Idag färdas i genomsnitt 8 000 fordon per dygn på
Kolbäcksvägen. Nya E4 byggs för 15 000 fordon per dygn, varav 10 % tung trafik.
För att denna större trafikbelastning inte ska ge upphov till högre ljudnivåer
kommer bullerskärmar att uppföras längs vägen.
Buller är ett komplicerat problem. Bullerskärmar som ger god effekt närmast vägen ökar kanske
bullret längre bort. Enligt vår uppfattning bör man prioritera åtgärder som ger
största möjliga reduktion av bullret ute på sjön och på den östra sidan, alltså
längst bort från vägen. Vid sjöns västra sida, närmast E4, går stillheten ändå
förlorad.
Vid planeringen av vägen bör man beakta möjligheten att använda ”tysta” vägbeläggningar. Bullerskärmarna bör utformas
för maximal bullerreduktion, även om detta leder till en estetiskt mindre
tilltalande körupplevelse för bilisterna.
Målet bör inte endast vara att undvika
ökade ljudnivåer, utan att sänka den upplevda bullernivån i förhållande
till dagens nivå. Ljudet från trafiken är nämligen störande redan nu. Om
Nydalasjön ska kunna fungera som ett högkvalitativt rekreationsområde och en
attraktiv turistmagnet måste bullernivån reduceras.
Trafikplatser och
rondeller
Kolbäcksvägen mellan värmeverket och nuvarande E4 är en farlig väg utan
särskilda anordningar i korsningarna. När Kolbäcksvägen blir E4 kommer det att
bli rondeller i korsningarna vid Carlshem, värmeverket och Gösta Skoglunds väg.
Vid Mariavägen planeras en planskild trafikplats. Detta är viktiga och välkomna
åtgärder för trafiksäkerheten.
Trafikplatsen vid Mariavägen blir emellertid mycket utrymmeskrävande och kommer att gå nästan ända
ned till sjön. Här är det stor risk att buller tränger ut mot friluftsområdet.
Dessutom blir det mindre angenämt att cykla och promenera runt sjön om en
trafikplats tränger sig på.
Vi förordar därför en rondell även vid Mariavägen, även om detta innebär att hastighetsbegränsningen måste sättas till
70 km/h. Lägre hastighet ger för övrigt även mindre buller, och en rondell blir
betydligt billigare än en trafikplats.
Båtbryggan vid
Mariehem
För närvarande går nedfarten till båtbryggan vid Mariehem parallellt med Mariavägen,
under Kolbäcksvägen. Det finns ett förslag om att i stället dra nedfarten från
trafikplatsen, längs en sträckning där det idag går en stig. På denna nedfart
skulle cykel- och biltrafiken få samsas.
Detta tycker vi är ett mycket dåligt förslag. Även en barnfamilj ska våga cykla runt Nydalasjön och då ska inte en
bit av cykelbanan vara bilväg. Dessutom är den stig som skulle tas i anspråk
mycket trevlig för promenader och bör snarare utvecklas för detta ändamål.
Behåll därför nedfarten till båtbryggan där den
är idag. Det är för övrigt också det billigaste alternativet.
Parkering vid
Kinabron
Idag finns en ”vild” parkering intill Kinabron. Den utgör en trafikfara och måste
förstås bort när Kolbäcksvägen blir E4. Samtidigt tyder den nuvarande
parkeringen på att många människor faktiskt upplever ett behov av att kunna
ställa bilen i närheten av Kinabron för att få tillgång till bl.a. grillplatsen
på Hällan.
Ett sätt att lösa detta skulle kunna
vara att anlägga en parkering på andra sidan nya E4, på Nydalahöjd, i närheten
av gångtunneln till Nydalasjön.
Sammanfattning
-
Behåll en intakt skogsskärm mellan sjön och nya E4
-
Eftersträva största möjliga bullerreduktion, främst på sjöns östra sida
-
Anlägg en rondell vid Mariavägen
-
Behåll nuvarande nedfart till Mariehemsbryggan
-
Utred möjligheten att anlägga en parkering på Nydalahöjd i anslutning till
Kinabron
Anna Birve
Carl-Henrik Berg
Lennart Frostesjö
Mats Hellgren
Yvonne Lindblom
Jon Lindgren
Annika Nordstrand
Gudrun Norstedt
Janne Vaattovaara
Simon Westerberg
Ann J:son Wigelius
Ursula Zinko
Cajsa Åkesson
Nätverket för Nydalas nyttjare
|