Debattartikel publicerad i
Västerbottens-Kuriren 14 september 2010
S, V och Nydalastugorna
Snart har ännu en mandatperiod gått till ända utan att frågan
om Nydalastugorna fått någon lösning. Socialdemokrater och vänsterpartister
tycks sakna politisk vilja att bevara de kulturhistoriskt intressanta stugorna.
Det kommande valet kan därför bli ett ödesval för stugorna – vilket är
paradoxalt, eftersom de tillkom till följd av socialdemokraternas
folkhemspolitik i början av förra seklet.
Nätverket för Nydalas nyttjare bildades 2002 av några av områdets flitiga
besökare. Vi hade fått veta att stugorna skulle rivas för att de ansågs hindra
det rörliga friluftslivet. Men vi utövade ju ständigt och jämnt rörligt
friluftsliv i området, och vi blev inte alls hindrade av stugorna. Tvärtom! De
gamla, enkla stugorna bidrog i allra högsta grad till att vi trivdes i
Nydalaområdet. De var en tillgång.
Var det bara vi som tyckte så? Vi startade en namninsamling där vi bl.a. krävde
att kommunen skulle avvakta med att riva stugorna samt att en kulturhistorisk
inventering skull genomföras. Det blev snart uppenbart att de flesta andra som
rörde sig i Nydalaområdet hade samma syn på saken. I juni 2004 hade vi samlat in
över 5 800 namn, som överlämnades till kommunen.
Detta ledde till att kommunen gav Västerbottens museum i uppdrag att göra en
kulturhistorisk inventering. Slutsatsen blev att ”den gamla stugmiljön
fortfarande bibehållit en genuin karaktär som är värdefull att bevara.” Av de
totalt 64 stugorna placerades 25 i klass I (högsta bevarandevärde) och 22 i
klass II.
Tidigare i år lade Umeå kommuns tjänstemän ett förslag till fördjupad
översiktsplan där äntligen stugornas bevarandevärde togs upp. Man skriver att
stugmiljön har ”en genuin karaktär som kan vara värd att bevara”, och att en
detaljplan måste tas fram för att styra stugornas fortsatta användning och
utveckling.
Åtta års ideellt arbete har således givit resultat. Kommunen har lyssnat både på
folket och på byggnadsantikvarisk expertis. I nätverket har vi tyckt att det har
varit fantastiskt att vi som vanliga enkla medborgare kunnat påverka
utvecklingen!
Men så togs förslaget till fördjupad översiktsplan upp i byggnadsnämnden i
slutet av juni. Då röstade socialdemokraterna och vänsterpartiet emot den
viktiga skrivningen om att en detaljplan skulle utarbetas för stugorna kring
Nydalasjön. Frågan kommer att avgöras i fullmäktige, men om mandatfördelningen
inte förändras i och med valet kommer det uppenbarligen inte att bli någon
detaljplan.
Vad innebär det? Jo, att den gamla stadsplanen för Nydalasjön, som antogs 1981,
även fortsättningsvis kommer att gälla som detaljplan. I den står det att
stugorna ska rivas. Efter åtta års diskussioner kring stugornas framtid är vi
alltså plötsligt tillbaka där vi började.
Flera ledande socialdemokrater har målat upp ett skräckscenario som går ut på
att en detaljplaneläggning innebär att de stugägare som har tillräckligt mycket
pengar kan göra precis vad de vill. Nydalasjön kommer att bli omgivet av privata
lyxvillor, och det rörliga friluftslivet blir ett minne blott.
Det har varit häpnadsväckande att ta del av dessa resonemang. Varför bryr sig
politikerna om att ta fram detaljplaner för andra delar av kommunen, om det nu
är så att dessa planer ger penningstinna personer möjlighet att göra precis vad
de vill?
I själva verket är det ju precis tvärtom. Detaljplanen är det instrument som
kommunen i och med plan- och bygglagen fått för att styra bebyggelsens
utveckling. I en detaljplan kan man införa långtgående bestämmelser om
byggnaders användning, utformning och ändring, i synnerhet när det gäller
bebyggelse som är kulturhistoriskt intressant. Det handlar alltså helt och
hållet om politisk vilja att utforma en detaljplan på ett sådant sätt att
stugornas och områdets karaktär kan bevaras.
En detaljplan kan visserligen inte förhindra att ett hus som är i riktigt dåligt
skick får rivas och ersättas med ett annat, likvärdigt, vilket illustreras av
den pågående diskussionen om Rosa Huset. Men de flesta av de bevarandevärda
stugorna vid Nydalasjön är små, oisolerade och i avsaknad av vatten och avlopp.
Även om de skulle rivas och ersättas med likvärdiga hus skulle de aldrig kunna
bli till de lyxvillor som socialdemokraterna beskriver. Dessutom har kommunen
alla möjligheter att ställa krav på att byggnaderna vårdas, långt innan de fått
ett sådant skick att det skulle kunna bli tal om rivning. Det är desto enklare
som kommunen redan äger merparten av alla stugor.
Om socialdemokraterna får sin vilja igenom, med stöd av vänsterpartiet, förblir
stugorna utan skydd, precis som nu. De som hyr eller äger stugor får leva i
fortsatt ovisshet om framtiden, vilket innebär att de kanske inte är så benägna
att satsa pengar på långsiktigt underhåll. En del stugor saknar hyresgäster och
står och förfaller. Vissa andra stugor har hyresgäster som inte har intresse
eller resurser för byggnadsvård, och i avsaknad av tydliga krav får även dessa
stugor förfalla utan att kommunen ingriper.
Att den gamla stugbebyggelsen vid Nydalasjön har ett kulturhistoriskt värde har
fastställts av byggnadsantikvarisk expertis. Man bör notera att det handlar om
ett folkligt kulturarv, till skillnad från de flesta andra byggnader som fått en
sådan klassning. Så här skriver museet: ”Stugorna representerar folkhemmet och
en tid då samhället utvecklades så att vanligt folk fick råd att ha semester.”
Stugornas tillkomst är med andra ord resultatet av tidig socialdemokratisk
politik. Dagens vänsterpolitiker borde vara stolta över att ha ett sådant
minnesmärke i kommunen.
Frågan är nu: kommer det att gå att övertyga kommunens socialdemokrater och
vänsterpartister om detta, eller är den enda lösningen att försöka få en annan
majoritet i fullmäktige?
Gunnar Andersson
Ludmila Andersson
Anna Birve
Lennart Frostesjö
Mats Hellgren
Annika Nordstrand
Gudrun Norstedt
Charlott Nyman
Mari Redeborn
Janne Vaattovaara
Ann J:son Wigelius
Birgitta Wiklund
Cajsa Åkesson
Nätverket för Nydalas nyttjare
|