Yttrande insänt till Umeå kommun 5 juli
2012
Yttrande över förslag till fördjupad översiktsplan
för Nydalaområdet
Nätverket för Nydalas nyttjare har tagit del av den fördjupade
översiktsplanen för Nydalaområdet. Vi tycker det är lovvärt att kommunen tagit
sitt förnuft till fånga och minskat antalet planerade lägenheter från 10 000
till 2 100. Den placering som dessa lägenheter fått i planförslaget torde vara
förenlig med bevarandet av Nydalasjöns uppskattade rekreationsområde.
Däremot är vi besvikna över den förändring av förutsättningarna för stugornas
bevarande som tillkommit under det fleråriga arbetet med planen. Vi ägnar därför
resten av vårt yttrande helt åt synpunkter på stugornas bevarande.
Kritik av kommunens planer för stugorna
Förändringen av planens förutsättningar
Inom nätverket beklagar vi verkligen den vändning som arbetet med den fördjupade
översiktsplanen har tagit när det gäller stugorna. Enligt de direktiv som antogs
när arbetet med den fördjupade översiktsplanen inleddes 2008 skulle
stugbebyggelsen även fortsättningsvis tillåtas spela en viktig roll i
utformningen av naturmiljön kring sjön. Detta ansåg vi vara ett fantastiskt
framsteg.
De ursprungliga direktiven var fortfarande levande när samrådshandlingen
presenterades för två år sedan. I den föreslogs att en detaljplan skulle
upprättas för att ”styra villkoren för stugornas framtid och säkerställa att
stugornas småskaliga storlek och karaktär bibehålls”.
I remissyttrandena över samrådshandlingen uttalade sig kulturhistoriskt
ansvariga myndigheter samstämmigt positivt över detta. Både länsstyrelsen och
länsmuseet ansåg att detaljplanering skulle vara en bra och funktionell åtgärd
för att bevara stugornas ursprungliga karaktär. De flesta övriga remissinstanser
hade inte heller någonting att anmärka. Det fanns bara två undantag:
byggnadsnämnden och Mariehems S-förening. Deras åsikter visade sig väga tyngst.
Därför blir det nu ingen detaljplan för stugorna.
Det ger en något märklig bild både av den demokratiska processen och av
kommunens syn på sitt eget arbete med detaljplaner.
Stugrivningarna
I den nu föreliggande fördjupade översiktsplanen har förutsättningarna för
Nydalasjön stugor alltså helt förändrats. Ändå låtsas man fortfarande att det
ursprungliga målet kvarstår: ”planförslaget visar hur stugorna kan finnas kvar
och tillåtas spela en viktig roll i kultur- och naturmiljön runt sjön.” (s. 10).
Vid en närmare genomläsning visar det sig att tolv befintliga stugor ska bevaras
vid sjöns nordöstra del och att fem (inte närmare definierade) bevarandevärda
stugor ska flyttas till samma område. Till detta kommer att ”stugor som
disponeras av föreningar med allmännyttig verksamhet” också ska bevaras. Vi har
haft kontakt med kommunen för att få veta vilka stugor som klassats som
föreningsstugor, men några sådana uppgifter har vi inte kunnat få fram. Enligt
de tjänstemän som vi har talat med finns det stor osäkerhet i underlaget och den
siffra på antalet föreningsstugor (tolv) som anges i planen är en grov
uppskattning. Varför det då i planen så precist sägs att ”Det totala antalet
stugor som därefter rivs är 34 st.” (s. 34) är svårförståeligt. Sannare hade
varit att ange att mellan 34 och 46 stugor ska rivas, av nuvarande 63.
Enligt den fördjupade översiktsplanen ska alltså mellan hälften och tre
fjärdedelar av de stugor som för närvarande finns kvar vid Nydalasjön rivas. Ett
antal (kanske tolv) av de stugor som ska bevaras är emellertid inte utvalda för
att de har något kulturhistoriskt värde utan för att de ”disponeras av
föreningar med allmännyttig verksamhet”. Vi vill påpeka att flera
föreningsstugor saknar kulturhistoriskt bevarandevärde: RBU-stugan, Finska
klubbens hus, Ortodoxa kyrkan och KFUM. Kyrkstugan är placerad i lägsta
värdeklass i museets inventering. Ett bevarande av dessa stugor bidrar alltså
inte till att bevara Nydalaområdets kulturhistoriska värden, utan sker av andra
skäl. Detta bör tydligt framgå av planen.
Såvitt vi förstår innebär den fördjupade översiktsplanen att 32 av de 46 stugor
som är placerade i bevarandeklass 1 eller 2 i museets inventering kommer att
rivas. Nästan 70 % av de kulturhistoriskt värdefulla stugorna ska alltså rivas.
Påståendet att planen innebär att ”områdets kulturvärden bevaras” (förordet) ger
inte någon ärlig bild.
Val av stugor för bevarande
Vi är mycket glada över att översiktsplanen innebär att befintliga stugor vid
nordöstra stranden ser ut att få bli kvar. Det är ett fint, väl sammanhållet
exempel på stugområde med höga bevarandevärden. Vi ställer oss däremot frågande
till vad som sägs i planen om flytt av stugor: ”Några av husen vid sydvästra
delen av sjön har ett kulturhistoriskt värde som motiverar en flytt till
skyddsområdet i nordöstra delen” (s. 18). För det första vill vi påpeka att det
finns ett stort antal hus vid sjöns södra del som har ett kulturhistoriskt
värde. Längs den sydvästra sida finns 28 stugor, av vilka 15 placerats i
värdeklass 1 eller 2 i museets inventering. Vid den sydöstra sidan (från
Kärleksviken och söderut) finns 19 stugor, av vilka hela 15 placerats i
värdeklass 1 eller 2.
Vid sjöns södra del finns alltså 30 stugor som har ett dokumenterat
kulturhistoriskt värde – betydligt fler än ”några”. Hälften av dessa finns längs
den sydöstra sidan. Vi ser därför inget skäl att framhäva den sydvästra delen i
texten utan föreslår att ovan citerade mening formuleras om.
Flytten av stugor
Enligt planen ska fem stugor bevaras genom att flyttas till tomma tomter vid
sjöns nordöstra del. Vi ställer oss mycket skeptiska till detta förfarande, av
två skäl.
För det första torde hållfastheten bli ett stort problem. Vi vill påpeka att det
i de allra flesta fall inte rör sig om några timmerhus utan om mycket enkla
byggnader som torde vara svåra att flytta. Risken är stor att det blir
hållfastheten snarare än bevarandevärdet som blir avgörande för vilka stugor som
flyttas.
För det andra är flytt av hus en dålig metod för bevarande – den brukar inte
förespråkas av professionella inom området. När man flyttar ett hus rycks det
ut ur sin kontext. Befintliga stugor finns på tomter, i en inramning av gamla
uthus, jordkällare, rabatter, häckar, fruktträd och så vidare. De tomtluckor som
finns längs nordöstra stranden har hunnit växa igen och har redan förlorat denna
inramning. Om bevarandevärda stugor ska placeras där krävs ett omfattande
arbete för att återskapa miljöerna, som ändå inte kan få den karaktär som finns
kring stugorna där de står idag.
Det fortskridande förfallet
Som konstateras i planförslaget har stugorna delvis förfallit och en upprustning
är nödvändig för de stugor som ska bevaras. Tyvärr står det ingenting konkret om
hur denna upprustning ska genomföras eller när den kan bli aktuell. Rötsvampar
inväntar inte resultatet av de kommunala processerna, utan fortsätter oförtrutet
sin verksamhet i alla de stugor som kommunen äger och som antingen saknar
hyresgäst eller vars hyresgäst inte utför aktivt underhåll. Det gäller bland
annat ett par av de stugor som står längs nordöstra stranden och som enligt
planen ska bevaras (Sjödala och kanotklubbens stuga). Risken är också stor att
även de hyresgäster och innehavare som hittills varit aktiva och vårdat sina
stugor nu kommer att tappa sugen och sluta satsa pengar och tid på underhåll.
Vi fruktar att det kommer att ta så lång tid innan upprustning kommer till stånd
att det då inte längre kommer att vara möjligt att bevara ens de stugor som
enligt planen ska få finnas kvar. Om planen går igenom måste därför en
upprustning omedelbart inledas av åtminstone de redan kommunalägda stugorna
längs nordöstra stranden. Det går inte att invänta ytterligare utredningar av
områdesbestämmelser och skötselplaner.
Vad händer efter rivningarna?
När stugorna har rivits uppkommer 34–46 ödetomter. Som så många gånger förr
motiveras dessa rivningar med att man vill ”ge allmänheten tillgång till sjöns
stränder” (s. 47). Vi vill dock påpeka att det vid stugtomterna inte finns några
stränder av Nydalabadets eller Kärleksvikens typ. Innan stugorna byggdes växte
skog på dessa tomter, ända ned till vattnet. Den öppna mark som nu finns på
tomterna är helt och hållet en följd av att människor håller efter sly och annan
vegetation. Om stugorna rivs kommer tomterna snabbt att växa igen, precis som
skett på ödetomterna längs sjöns nordöstra sida. Detta kan bara förhindras genom
aktiva åtgärder.
Av planen framgår dock inte vilka åtgärder som ska sättas in för att hålla de
34–46 tomterna öppna. Kommunen visar inte att dessa ytor kommer att omvandlas
till något som ökar områdets värde för allmänheten. Man vill alltså riva
merparten av de stugor som idag gör Nydalaområdet så trivsamt och uppskattat
utan att ersätta dem med något bättre.
Resurser
För att genomföra planen ska sju privata tomter med tillhörande stugor samt tio
arrendestugor lösas in. Tolv befintliga stugor ska bevaras, vilket i flera fall
kräver omfattande renoveringar. Fem stugor ska flyttas till ödetomter där nya
tomtmiljöer måste skapas. Därtill kommer att 34–46 ödetomter efter rivna stugor
ska ställas i ordning. Den totala kostnaden för detta beräknas till 40 miljoner.
Vi tror att detta är mycket optimistiskt beräknat, med tanke på varje stuga som
inlösts under åren 2005–2010 kostat mellan 550 000 och en miljon kronor.
Slutnotan blir säkerligen högre. Såväl de inlösta stugorna som ödetomterna
kommer dessutom att kräva löpande underhåll varje år.
Vi fruktar att det kommer att visa sig att kommunen inte har råd att lösa in,
restaurera och sköta alla stugor och dessutom sköta alla ödetomter. I synnerhet
är vi oroliga för stugornas fortsatta framtid. Att de flesta stugorna längs
nordöstra stranden fortfarande är i så fint skick att de kan bli aktuella för
bevarande beror uteslutande på de insatser som utförts av ägare och hyresgäster.
Vi känner oss tveksamma till att kommunen kommer att ha resurser att lägga ned
den dagliga möda och omsorg som de nuvarande innehavarna gör och under lång tid
har gjort.
Slutsatser och förslag
1
I första hand uppmanar Nätverket för Nydalas nyttjare kommunen att ta sitt
förnuft till fånga och utarbeta en verklig plan för att bevara Nydalasjöns unika
stugmiljö. Detta kan ske exempelvis genom att återta det förslag som fanns i
samrådshandlingen om att införa bevarandebestämmelser för stugorna i detaljplan.
Frågan om vem som äger varje enskild stuga blir då mindre väsentlig och kommunen
behöver inte lägga ut alla dessa pengar på att lösa in och flytta stugor samt
iordningsställa såväl nya tomter som ödetomter. I stället kan kommunen
koncentrera sig på att rusta upp alla de stugor som man redan äger.
Som Nätverket har visat i tidigare yttranden går det utmärkt att ge allmänheten
bättre tillträde till sjön genom att anlägga en stig längs stranden. Detta kan
även göras förbi många befintliga stugtomter. Nätverket står gärna till tjänst
för att närmare utveckla denna idé.
2
Om ett bevarande av stugorna utan inlösen är fullständigt omöjligt av politiska
skäl vill vi i andra hand vädja till politikerna att beakta det
kompromissförslag som Nätverket för Nydalas nyttjare tog fram ifjol. Det går i
korthet ut på att kommunen löser in alla stugor, men att nuvarande
ägare/hyresgäster får fortsätta att disponera dem, dock med tydliga regler för
stugornas skötsel. Stuginnehavarna får också acceptera att gångstigar eller
andra anläggningar för allmänheten kan komma att placeras mellan stugan och
sjön.
Om politikerna i alla partier släpper på prestigen bör detta vara genomförbart.
Då kan den unika stugmiljön vid Nydalasjön bevaras, om än under nya former.
3
I sista hand, om kommunen trots allt väljer att besluta om Nydalastugorna på det
sätt som anges i den utställda planen och riva merparten av stugorna, gäller det
att göra det bästa av situationen. Nätverket för Nydalas nyttjare vill särskilt
framhålla vikten av att en tidsplan för åtgärderna upprättas mycket snart så att
aktiva stugägare och hyresgäster vet vad de har att rätta sig efter. Kommunen
måste också omedelbart sätta igång med renovering av redan inlösta stugor längs
nordöstra stranden, i synnerhet Sjödala och kanotklubbens stuga.
I övrigt bör området bevaras så orört som möjligt. Det behövs inga nya
sandstränder, bollplaner eller liknande anläggningar i anslutning till
Nydalasjön, vare sig för turister eller ortsbor. Sådana anläggningar är till
nytta bara en liten del av året, medan själva sjön och skogen är attraktiva att
besöka året om.
Nätverket för Nydalas nyttjare
Gunnar Andersson
Anna Birve
Lennart Frostesjö
Maria Hedberg
Mats Hellgren
Gudrun Norstedt
Charlott Nyman
Marie Redeborn
Nora Räthzel
Hélène Tjernström
Janne Vaattovaara
Ann J:son Wigelius
Frida Wigelius Skoglund
Cajsa Åkesson
Barbro Ödling
|