Kolbäcksvägen blir E4 genom Umeå
Noteringar från ett samtal med WSP, som är Vägverkets konsult i landskaps- och estetikfrågor för den
del av nya E4 som sträcker sig från Statoil på Carlshem till nuvarande E4.
Idag färdas i genomsnitt 8 000 fordon per dygn på Kolbäcksvägen. Nya E4 byggs för 15 000
fordon per dygn, varav 10 % tung trafik.
Vägen blir fyrfältig med mitträcken. Från Carlshem till Gösta Skoglunds väg (där man kör in till IKSU
och universitetet) blir hastighetsgränsen 70 km/h, därefter 90 km/h. Det blir
rondeller i korsningarna vid Carlshem, värmeverket och Gösta Skoglunds väg. Vid
infarten till Mariehem blir det en planskild trafikplats där den östligaste
påfartsvägen går nästan ned till sjön.
Cykelvägen behåller i stort sett sin nuvarande sträckning, förutom vid rondellerna och trafikplatsen
där den måste kröka sig.
Nya E4 blir 14 m bred. Det innebär att sträckan förbi Carlshem till värmeverket kommer att
breddas med 3,5 m mot Ålidhem, resten breddas med 7,5 m mot Nydalasjön.
Skogsridån mellan vägen och cykelvägen vid Nydalasjön kommer att bli ungefär
hälften av vad den är idag. Säkerheten längs cykelvägen sägs öka i och med att
bilvägen kommer närmare och cykelvägen blir synligare och mer belyst. Vad man
menar är väl snarare att känslan av säkerhet skulle kunna öka.
Sydligaste delen av Nydalahöjd får en ny gångtunnel över till sjösidan. Den spontana
parkeringsplatsen vid Kinabron försvinner.
Bullerskärmar ska uppföras längs vägen. Ambitionen är att ljudnivån vid Nydalasjön i varje fall
inte ska bli högre än vad den är idag. I dagsläget är bullret från Kolbäcksvägen
ungefär 56 dB i genomsnitt vid Nydalasjöns västra strand. Om man inte sätter upp
någon skärm alls vid nya E4 beräknas bullret öka till 60 dB till följd av högre
hastighet och fler bilar. Sätter man upp en skärm som når 1 m över vägbanan
beräknas bullret bli 57–60 dB. Med en 1,4 m skärm når man ned till 55–58 dB. En
skärm på 5,3 m ger en reduktion till 45–47 dB. Det sistnämnda alternativet
innebär dock i praktiken att man bygger hus mellan vägen och sjön, något som
ingen ännu föreslagit.
Enligt Vägverkets ”gestaltningsprogram” är det viktigt att bilisterna får njuta av Nydalasjön när
de kör på nya E4. WSP:s tanke är att man skulle kunna utnyttja befintliga
ödetomter på sjöns västra sida och där öppna upp för utsikt. Bullerplanket
skulle göras transparent på dessa ställen.
Dagvattenflödena från vägområdet mot Nydalasjön studeras i samband med projektet, men den frågan
kommer inte att lösas nu.
Yttrande från Nätverket för Nydalas nyttjare
|